Αρχική σελίδα Γυμνάσιο Τρίτη Γυμνασίου

Τρίτη Γυμνασίου

  • Γλώσσα   ( 1 Άρθρο )
  • Γεωγραφία   ( 1 Άρθρο )
  • Ιστορία   ( 1 Άρθρο )
  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ   ( 1 Άρθρο )

     

    ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

    ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΜΑΥΡΟΠΟΔΗΣ ΝΙΚΟΣ

    ΗΛΕΚ/ΓΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ Η/Υ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Ε.Μ.Π.

    ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ MicroWorlds Pro logo

    Βασικές Εντολές MicroWorlds Pro.

    1.

    μπροστά (μπ) αριθμός

    Μετακινεί τη χελώνα προς τα εμπρός.

    π.χ.

    μπ 50

    μπροστά 100

    2.

    πίσω (πι) αριθμός

    Μετακινεί τη χελώνα προς τα πίσω.

    π.χ.

    πι 30

    3.

    δεξιά (δε) αριθμός

    Στρέφει τη χελώνα προς τα δεξιά σε γωνία τόσες μοίρες όσες είναι ο αριθμός.

    π.χ.

    δε 90

    4.

    αριστερά (αρ) αριθμός

    Στρέφει την χελώνα προς τα αριστερά.

    π.χ.

    αρ 90

    5.

    ΣτυλόΆνω (ΣτΑ)

    Σηκώνει το στυλό της τρέχουσας χελώνας. Η χελώνα δεν αφήνει ίχνη όταν μετακινείται. Όταν δημιουργείται μια χελώνα το στυλό είναι πάντα «άνω».

    6.

    ΣτυλόΚάτω (ΣτΚ)

    Κατεβάζει το στυλό της τρέχουσας χελώνας. Έτσι, η χελώνα αφήνει πίσω της ίχνη όταν μετακινείται, όχι όμως και όταν τη σύρετε.

    7.

    σβήσε (σβ)

    Διαγράφει τα γραφικά χωρίς να αλλάζει τη θέση των χελωνών.

    8.

    ΣβήσεΓραφικά (ΣβΓ)

    Διαγράφει τα γραφικά της σελίδας και οδηγεί τη χελώνα στο κέντρο, με το κεφάλι της προς τα πάνω και την τοποθετεί στο κέντρο της σελίδας.

    9.

    ΣβήσεΕντολές (ΣβΕ)

    Διαγράφει τα περιεχόμενα του Κέντρου εντολών.

    10.

    ΘέσεΠάχοςΣτυλό αριθμός

    Καθορίζει το πάχος του στυλό της χελώνας το οποίο προσδιορίζει το πάχος των γραμμών που θα σχεδιάσει. Το πάχος του στυλό μπορεί επίσης να ρυθμιστεί αν επιλέξετε ένα σχήμα πινελιάς και το μολύβι από την καρτέλα Γραφικά και κάνετε κλικ στη χελώνα. (Το πάχος του στυλό είναι η διάμετρος της πινελιάς.) Το αρχικό πάχος στυλό είναι 1. Το μέγιστο πάχος στυλό είναι 100.

    11.

    ΘέσεΧρώμα (ΘέσεΧρ) όνομα-ή-αριθμός

    Καθορίζει το χρώμα του στυλό της χελώνας. Αν η χελώνα έχει το αρχικό της σχήμα, το χρώμα της θα αλλάξει ώστε να υποδηλώσει το χρώμα του στυλό. Ως είσοδος μπορεί να δοθεί το όνομα ενός χρώματος ή ένας αριθμός. Αν η είσοδος είναι όνομα, πρέπει να ξεκινάει με εισαγωγικά. Το αρχικό χρώμα του στυλό είναι το μαύρο (αριθμός χρώματος 9). Η είσοδος μπορεί να είναι ακέραιος αριθμός, κλάσμα ή δεκαδικός αριθμός μιας θέσης.


    ΑΣΚΗΣΗ 1: Προσπαθήστε με τις παραπάνω εντολές να δημιουργήσετε τα σχήματα Α, Β, Γ, Δ, Ε όπως έχουν σχεδιαστεί.

    Ε

     

     

    Δ

    Γ

    Β

    A

    Απαντήσεις: Συμπληρώστε τους αριθμούς που λείπουν στα Δ και Ε.

    Α (διακεκομμένη γραμμή)

    Β (τετράγωνο)

    Γ (σκάλα)

    Δ (τρίγωνο)

    Ε (πεντάγωνο)

    στκ

    μπ 30

    στα

    μπ 30

    στκ

    μπ 30

    στα

    μπ 30

    στκ

    μπ 30

    στα

    μπ 30

    στκ

    μπ 30

    στα

    μπ 30

    στκ

    μπ 50

    δε 90

    μπ 50

    δε 90

    μπ 50

    δε 90

    μπ 50

    δε 90

    στκ

    μπ 30

    δε 90

    μπ 30

    αρ 90

    μπ 30

    δε 90

    μπ 30

    αρ 90

    μπ 30

    δε 90

    μπ 30

    αρ 90

    μπ 30

    δε 90

    μπ 30

    αρ 90

    στκ

    μπ 50

    δε ___

    μπ 50

    δε ___

    μπ 50

    δε ___

    στκ

    μπ 20

    δε ___

    μπ 20

    δε ___

    μπ 20

    δε ___

    μπ 20

    δε ___

    μπ 20

    δε ___

    Επανάληψη

    Στόχος είναι η επαναληπτική εκτέλεση μιας ενέργειας (μιας ομάδας εντολών).

    Σύνταξη: Επανάλαβε Χ [εντολή1 εντολή2 ? εντολήν]

    όπου: Χ ο αριθμός των επαναλήψεων

    εντολή1, ?, εντολήν οι εντολές που θα επαναληφθούν με τη συγκεκριμένη σειρά.

    Παραδείγματα χρήσης της εντολής

    επανάλαβε 5[μπ 60 δε 45]

    επανάλαβε 3[δείξε [Χαίρεται, τι κάνετε, καλά ευχαριστώ!]]

    Στην παραπάνω εικόνα φαίνεται το αποτέλεσμα των δύο παραδειγμάτων της εντολής επανάλαβε.

    Το αποτέλεσμα της πρώτης εντολής φαίνεται στη Σελίδα σχεδίασης.

    Το αποτέλεσμα της δεύτερης εντολής φαίνεται στο Κέντρο εντολών.


    ΑΣΚΗΣΗ 2: Λύστε την ΑΣΚΗΣΗ 1 (σελίδα 2) χρησιμοποιώντας την εντολή «επανάλαβε».

    ΣΧΗΜΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    Α (διακεκομμένη γραμμή)

    επανάλαβε 4[στκ μπ 30 στα μπ 30]

    Β (τετράγωνο)

    Γ (σκάλα)

    Δ (τρίγωνο)

    Ε (πεντάγωνο)

    ΑΣΚΗΣΗ 3: Σκεφτείτε με ποιο τρόπο μπορείτε να σχεδιάσετε ένα σχήμα που να μοιάζει πολύ με κύκλο χρησιμοποιώντας τις εντολές: επανάλαβε, στκ, μπ, δε.


    ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΛΕΞΕΩΝ)

    Στην καρτέλα μπορούμε να δημιουργήσουμε νέες εντολές (λέξεις), οι οποίες μπορούν να περιλαμβάνουν ομάδα εντολών.

    Η σύνταξη μιας διαδικασίας είναι:

    Για <όνομα διαδικασίας>

    εντολή1

    εντολή2

    ?

    εντολήν

    τέλος

    Για παράδειγμα μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα λέξη «τετράγωνο» η οποία να σχεδιάζει ένα τετράγωνο γράφουμε τις εντολές όπως φαίνεται στην επόμενη εικόνα. Με την εκτέλεση της νέας εντολής «τετράγωνο» εκτελούνται οι εντολές της διαδικασίας.


    Δημιουργία κουμπιού

    Στη σελίδα εργασίας μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα κουμπί, όπου μπορούμε να το συνδέσουμε με μία εντολή ή καλύτερα με μία διαδικασία. Κάθε φορά που θα το επιλέγουμε με απλή επιλογή του ποντικιού, θα εκτελείται η εντολή ή η διαδικασία αντίστοιχα.

    Από τη Γραμμή εργαλείων επιλέγουμε το εικονίδιο: .

    Δείχνουμε το σημείο στη Σελίδα εργασίας που θέλουμε να εμφανιστεί το κουμπί και εμφανίζεται το ακόλουθο παράθυρο:

    Αλλάζουμε το όνομα της οδηγίας με το όνομα της εντολής ή της διαδικασίας με την οποία θέλουμε να το συνδέσουμε, όπως φαίνεται στο επόμενο σχήμα.

    Το αποτέλεσμα φαίνεται στην επόμενη εικόνα.

    Το όνομα ενός κουμπιού μπορεί να μην φαίνεται ολόκληρο. Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να το μεγαλώσουμε με τα ακόλουθα βήματα:

    ΒΗΜΑ 1: Με το ποντίκι (λειτουργία: σύρε και άφησε ? drag and drop) επιλέγουμε μια περιοχή που περιλαμβάνει την περιοχή του κουμπιού.

    ΒΗΜΑ 2: Αφήνοντας το πλήκτρο του ποντικιού εμφανίζονται στις άκρες του κουμπιού τέσσερις μαύρες βούλες.

    ΒΗΜΑ 3: Επιλέγοντας μία από τις τέσσερις βούλες και με τη λειτουργία σύρε και άφησε μεγαλώνουμε το σχήμα του κουμπιού και του δίνουμε το μέγεθος και το σχήμα που επιθυμούμε.

    Προφανώς επιθυμητό σχήμα είναι να φαίνεται στην επιφάνεια του κουμπιού όλο το όνομα της διαδικασίας, την οποία έχουμε συνδέσει σε αυτό.

     


    ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ

    Μια λέξη Logo μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μεταβλητή. Μπορείτε να φανταστείτε πως μια μεταβλητή είναι ένα δοχείο που έχει στο εξωτερικό του ένα όνομα (σαν ετικέτα) και μέσα έχει μια τιμή (έναν αριθμό, μια λέξη ή έναν κατάλογο). Όταν δημιουργείτε μια μεταβλητή, δημιουργείτε το δοχείο και την ίδια στιγμή τοποθετείτε μέσα την τιμή.

    Χρήση μιας μεταβλητής

    Η είσοδος της πρώτης γραμμής μιας διαδικασίας ονομάζεται μεταβλητή.

    Ακολουθεί ένα απλό παράδειγμα:

    για τετράγωνο :πλευρά

    στκ
    επανάλαβε 4 [μπροστά :πλευρά δεξιά 90]
    τέλος

    Πληκτρολογήστε το εξής στο Κέντρο εντολών και κάντε μια δοκιμή:

    τετράγωνο 70

    τετράγωνο 120

     

    Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε όνομα για την τοπική μεταβλητή, αρκεί να χρησιμοποιήσετε το ίδιο σε όλη τη διαδικασία. Η άνω και κάτω τελεία πρέπει να προηγείται του ονόματος, κάθε φορά που αυτό εμφανίζεται. Η άνω και κάτω τελεία σημαίνει: "Δεν θέλω την λέξη πλευρά, θέλω την τιμή που περιέχεται στη μνήμη με το όνομα πλευρά".

    ΜΕΤΑΒΟΛΕΑΣ

    Ο μεταβολέας λειτουργεί σαν μεταβλητή, αλλά χωρίς να χρειάζεται το σύμβολο «:» στο όνομά του, όταν χρησιμοποιούμε τις τιμές του. Το όνομα του μεταβολέα επιστρέφει την τρέχουσα τιμή του μεταβολέα.

    Παίρνει αποκλειστικά ακέραιες τιμές σε ένα εύρος τιμών που του ορίζουμε εμείς.

    Δημιουργία μεταβολέα

    Από τη Γραμμή εργαλείων επιλέγουμε το εικονίδιο: .

    Με το ποντίκι επιλέγουμε τη θέση που θέλουμε να εμφανιστεί ο μεταβολέας και εμφανίζεται στην οθόνη το επόμενο παράθυρο:

    Οι επιλογές που έχουμε διαθέσιμες είναι:

    Όνομα:

    Το όνομα που θέλουμε να καλούμε την τιμή του μεταβολέα.

    Ελάχιστη τιμή:

    Η μικρότερη τιμή που μπορεί να πάρει ο μεταβολέας.

    Μέγιστη τιμή:

    Η μεγαλύτερη τιμή που μπορεί να πάρει ο μεταβολέας.

    Εμφάνιση ονόματος:

    Επιλέγουμε αν θα εμφανίζεται το όνομα του μεταβολέα.

    Έστω ότι αλλάζουμε τις προεπιλεγμένες τιμές στις ακόλουθες:

     

    Ο μεταβολέας εμφανίζεται στη Σελίδα εργασίας με τη μορφή:   . Με το ποντίκι μπορούμε να κινήσουμε το δείκτη του μεταβολέα δίνοντας στο μεταβολέα μία από τις προεπιλεγμένες ακέραιες τιμές μεταξύ της Ελάχιστης τιμής και της Μέγιστης τιμής.


    Στο ακόλουθο παράδειγμα μπορούμε να δούμε τις διαφορές μιας διαδικασίας με τη χρήση μεταβλητής σε αντιπαράθεση με μιας άλλης διαδικασίας με τη χρήση μεταβολέα. Και οι δύο διαδικασίες δημιουργούν ένα τετράγωνο.

    Διαδικασία με τη χρήση μεταβλητής

    Διαδικασία με τη χρήση μεταβολέα

    για τετράγωνο :πλευρά
    στκ

    επανάλαβε 4 [μπ :πλευρά δε 90]
    τέλος

    Για τετράγωνο

    στκ

    επανάλαβε 4[μπ πλευρά δε 90]

    τέλος

     

    Εφαρμογή μεταβολέα στην πράξη

    Στην επόμενη εικόνα βλέπουμε τη δημιουργία μιας διαδικασίας με τη χρήση μεταβολέα και τη σύνδεσή της με ένα κουμπί στη Σελίδα εργασίας.


    ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΑΣ: Χρήση διαδικασίας μέσα από άλλη διαδικασία.

     

    Παράδειγμα: Δημιουργία ενός σπιτιού

    Υπόδειξη: Χρησιμοποιούμε τις διαδικασίες «τετράγωνο» και «τρίγωνο».

     

    Λύση:

     

     


    ΑΣΚΗΣΗ 4: Δημιουργήστε μια διαδικασία με το όνομα «σχέδιο» που να σχεδιάζει κανονικά σχήματα μεταβλητού μεγέθους και αριθμού πλευρών, όπως φαίνεται στο επόμενο σχήμα.


    αριθμητικά σύμβολα στην MWPro

    αριθμός1 - αριθμός2

    Επιστρέφει το αποτέλεσμα της πράξης: αριθμός1 μείον αριθμός2. Δείτε επίσης την εντολή διαφορά.

     

    5 - 3                 μεταβολέας1 - μεταβολέας2


    αριθμός1 * αριθμός2

    Επιστρέφει το γινόμενο του πολλαπλασιασμού: αριθμός1 επί αριθμός2. Δείτε επίσης την εντολή γινόμενο.

     

    5 * 3               μεταβολέας1 * μεταβολέας2


    αριθμός1 / αριθμός2

    Επιστρέφει το αποτέλεσμα της πράξης: αριθμός1 διά αριθμός2. Δείτε επίσης την εντολή πηλίκο.

     

    12 / 4                 μεταβολέας1 / μεταβολέας2


    αριθμός1 + αριθμός2

    Επιστρέφει το αποτέλεσμα της πράξης: αριθμός1 συν αριθμός2. Δείτε επίσης την εντολή άθροισμα.

     

    2 + 4                 μεταβολέας1 + μεταβολέας2